Οι VARATHRON θεωρούνται από τους πρωτεργάτες του ελληνικού Black Metal ήχου. Eδώ και τριάντα χρόνια συνεχίζουν ακάθεκτοι να τιμούν την μουσική τους κληρονομιά. Το THEGALLERY.GR είχε την τιμή να συνομιλήσει με μια πολύ σημαντική μορφή του «μαυρομεταλλικού» ήχου της χώρας μας (και όχι μόνο), τον τραγουδιστή και συνιδρυτή των VARATHRON, Στέφανο Necroabyssious. Στην παρακάτω αποκαλυπτική συνέντευξη ο Στέφανος μας μίλησε για το νέο live άλμπουμ των VARATHRON, το παρελθόν και το μέλλον της μπάντας, τους KATAVASIA και τα υπόλοιπα projects του, το μυστικό που τον διατηρεί παθιασμένο με την μουσική εδώ και τριάντα χρόνια όπως και για πολλά άλλα. Απολαύστε!
– Καλησπέρα Στέφανε, σε καλωσορίζουμε στο TheGallery gr. Πώς είσαι;
Στέφανος: Λίγο κουρασμένος λόγω δουλειάς, αλλά πάντα υπάρχει διάθεση και όρεξη όταν η συζήτηση αφορά την αγαπημένη μας μουσική (γέλια)
– Ας ξεκινήσουμε λοιπόν από τα πιο πρόσφατα. Τον Σεπτέμβριο (2020), μας παρουσιάσατε και το πρώτο live άλμπουμ της καριέρας σας, το «Glorification Under the Latin Moon». Τι σας έκανε να κυκλοφορήστε ένα ζωντανά ηχογραφημένο άλμπουμ μετά από τόσα χρόνια;
Στέφανος: Καταρχάς να αναφέρω ότι αυτό δεν έγινε ύστερα από κάποιον προγραμματισμό τον οποίο είχαμε κάνει. Από το 2014 και μετά, που ξεκινήσαμε να κάνουμε συναυλίες με ένα σταθερό lineup, σκεφτήκαμε κάποια στιγμή ότι ίσως ήταν καλή ιδέα να βγάζαμε και ένα επίσημο live. Kαθώς το «Live At The Swamp» δεν ήταν επίσημα ηχογραφημένο, από κονσόλες κτλ με αποτέλεσμα να μην είχε αξιοπρεπές ήχο και να ακούγεται κάπως πρόχειρο. Με όλη λοιπόν αυτή την φοβερή διοργάνωση που είχαμε κατά την περιοδεία στην Λατινική Αμερική, ο διοργανωτής σε συνεργασία με τον tour manager μας το φύλαγαν για έκπληξη στο τέλος . Φτάνοντας λοιπόν στον τελευταίο σταθμό του tour, στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας, μας είπαν ότι έχουν ετοιμάσει τα πάντα ώστε να ηχογραφηθεί το σόου. Επίσης αποφασίσαμε να παίξουμε και αυτά τα παλιότερα τραγούδια σαν φόρος τιμής σ’ αυτούς τους ανθρώπους που μας έχουν τιμήσει με την στήριξή τους όλα αυτά τα χρόνια. Να τονίσω εδώ ότι σύγκριση με Ευρώπη και Ασία, τα περισσότερα γράμματα τα λαμβάναμε πάντα από Λατινική Αμερική.
– Ποιοι λόγοι σας οδήγησαν να ηχογραφήσετε το live άλμπουμ στην Βραζιλία και όχι σε κάποια άλλη χώρα;
Στέφανος: Κακά τα ψέματα οι Βραζιλιάνοι θα έλεγα ότι είναι οι πιστοί οπαδοί της μπάντας, ίσως γιατί είχαμε παίξει δύο φορές μέσα σε 3 χρόνια αν θυμάμαι καλά. Η όλη κατάσταση λοιπόν με τον κόσμο να είναι ενθουσιώδης και την εξαιρετική απόδοση μας, παρά την κούραση, είχαν σαν αποτέλεσμα το αποτέλεσμα να βγει εκπληκτικό. Να σημειώσω ότι σ’ αυτήν την περιοδεία, εξαιτίας των απότομων εναλλαγών της θερμοκρασίας από χώρα σε χώρα, αρρωστήσαμε όλοι. Eγώ να φανταστείς στο Σαντιάγκο της Χιλής έπαιξα με 39,5 πυρετό όπως και ο ντράμερ μας ο Χάρης. Εκτός από όλα αυτά το σόου ήταν τρομερό και ο κόσμος εκστασιασμένος. Κακά τα ψέματα, από τα πρώτα βήματα της Ελληνικής σκηνής οι Βραζιλιάνοι είναι πραγματικά πιστοί οπαδοί, η Λατινική Αμερική έχει μεγάλη αγάπη στο ελληνικό metal ήχο, είτε extreme είτε κλασσικό heavy. Μπορώ να σου πω από συζητήσεις που είχα κατά καιρούς με κόσμο από αυτές τις περιοχές, θεωρούσαν και θεωρούν την ελληνική σκηνή κορυφαία.
– Αυτό που μου έκανε αρκετά θετική εντύπωση είναι ο ήχος της ηχογράφησης, ο οποίος ακούγεται φυσικός χωρίς παρεμβάσεις και τα κομμάτια αποδίδονται με εξαιρετική δυναμική η οποία ίσως να οφείλεται και στην τρέλα των οπαδών η οποία αποτυπώνεται και στο άλμπουμ.
Στέφανος: Ήταν μια καταπληκτική βραδιά πραγματικά, και τώρα που στα αναφέρω είναι σαν να τα βλέπω όλα μπροστά μου, τόσο έντονη εμπειρία ήταν. Επίσης να αποκαλύψω ότι θα κυκλοφορήσει και το οπτικό μέρος της συναυλίας ,καθώς οι συναυλίες σε Βραζιλία και Μεξικό βιντεοσκοπήθηκαν αλλά θα δούμε πως και πότε θα το βγάλουμε. Καθώς η συγκεκριμένη κυκλοφορία εξαρτάται και από άλλους παράγοντες και συγκεκριμένα από την Agonia Records. Μπορεί για τα παλαιότερα τραγούδια τωνVARATHRON να έχω εγώ τα δικαιώματα, αλλά για τις συνθέσεις του «Patriarchs of Evil» θα πρέπει να ερωτηθεί η Agonia Records. Απλά δεν γνωρίζω ακριβώς πότε θα κυκλοφορήσει καθώς αυτό είναι και θέμα της εταιρείας, αντιλαμβάνεσαι ότι το βλέπουν από μια επιχειρηματική σκοπιά οπότε πρέπει να περάσει και ένα εύλογο χρονικό διάστημα από την κυκλοφορία του «Glorification Under the Latin Moon». Να σημειώσω εδώ ότι ο Philip Agonia έχει ξετρελαθεί με το live καθώς δεν περίμενε ποτέ πως ένα ζωντανά ηχογραφημένο άλμπουμ, αυτή την χρονική περίοδο, θα έχει τέτοια ζήτηση και θα κατέγραφε τόσες υψηλές πωλήσεις. Ίσως να ευθύνεται και το εξώφυλλο, το οποίο έχει μία νοσταλγική νότα καθώς θυμίζει το «Walpurgisnacht» και το οποίο αποτύπωσε ο Juanjo Castellano με άψογο τρόπο. Η αλήθεια είναι ότι του το είχα περιέγραψα στην ολότητα του και κατάφερε να δημιουργήσει ένα φοβερό εξώφυλλο που άρεσε αρκετά στους οπαδούς. Να σημειώσω εδώ ότι ήδη κάποιες limited edition είναι sold out και ενώ η δισκογραφική στην αρχή είχε βγάλει δύο εκδόσεις, όπως κάνει συνήθως, η μεγάλη ζήτηση την ανάγκασε να κυκλοφορήσει πέντε διαφορετικές εκδόσεις βινυλίου και κάποιες μαζί με μπλούζες. Ακόμα θυμάμαι τον Philip να αναρωτιέται στην αρχή αν αξίζει να βγάλει το «Glorification Under the Latin Moon» καθώς φοβόταν μήπως μπει οικονομικά μέσα αλλά με το που ανακοινώθηκε και κυκλοφόρησαν τα πρώτα βίντεο, έγραψε στον Στράτο (μπασίστας των VARATHRON) ότι θα βγάλει και άλλες εκδόσεις βινυλίου καθώς οι υπάρχουσες τελειώνουν. Ξέρεις νιώθω πάρα πολύ ευχαριστημένος για αυτό, καθώς όταν θυσιάζεις τόσα πράγματα για μια μπάντα και η οποία φτάνει να αποτελεί μέρος της ζωής σου, ή αλλιώς πάθος όπως το λέω εγώ, δίνεσαι ολοκληρωτικά. Ενώ έχεις τις δουλείες σου και τις υποχρεώσεις σου, το να δίνεις τις μισές από τις 24 ώρες της ημέρας για το συγκρότημα είναι πολύ σημαντικό και απαιτητικό, αλλά τόσο έντονο είναι το πάθος μας.
– Δυστυχώς η όλη κατάσταση με τον Covid 19 έχει επηρεάσει τις συναυλίες και τα συγκροτήματα. Πρόσφατα ,τον Σεπτέμβριο 2020, παίξατε στα Τρίκαλα στο Horns Up Festival με κάποιους περιορισμούς στην χωρητικότητα και την όλη διοργάνωση. Σίγουρα θα ήταν μία εμπειρία που θα σας έκανε να νιώσετε περίεργα.
Στέφανος: Ήταν μία πολύ διαφορετική εμπειρία όντως, το συζήταγα και με τον Σάκη από ROTTING CHRIST, εδώ να τονίσω ότι ο Χρήστος όπως και όλα τα παιδιά από το Horns είχαν οργανώσει τα πάντα στην εντέλεια. Παίζαμε σένα κάστρο- φρούριο (ερείπια Βυζαντινού κάστρου) , ένας φυσικός χώρος σαν αρχαίο θέατρο τόσο όμορφο και το οποίο είχε μια τρομερή ακουστικότητα. Έπαθα πλάκα με τον ήχο που βγήκε, και πολλοί μου είπαν ότι ένιωσαν σαν να άκουγαν cd, φοβερός ήχος κ αυτό γιατί οι πρόγονοι μας ήταν πανέξυπνοι με τον τρόπο που τα έχτιζαν. Και αν και βρισκόμαστε τώρα στο 2020 η τεχνολογία δεν μπορεί ακόμα να φτάσει τους αρχαίους. Εκτός από τον καταπληκτικό ήχο ήταν ένα φοβερό συναίσθημα, ο κόσμος που συγκεντρώθηκε περίπου150 – 200 ήταν πολύ σωστοί. Σε κάποια φάση ήρθε αστυνομία, η δημοτική αστυνομία και η εφορία αρχαιοτήτων για να ελέγξουν αν τηρούμε τα μετρά και ήταν όλοι άψογοι, δεν έδωσε κανείς αφορμή στις υπηρεσίες. Η αλήθεια είναι ότι περιμένουμε πως και πως να βελτιωθεί η όλη κατάσταση με τις συναυλίες. Να σου πω ότι ήδη είχαμε προτάσεις για το 2021 κ τώρα προστέθηκαν όλα όσα δεν κάναμε το καλοκαίρι του 2020, οπότε μας βλέπω να είμαστε με μια βαλίτσα στο χέρι. Θα υπάρξει τεράστια ζήτηση, καθώς σκεφτόμουν τις προάλλες ότι στα Τρίκαλα με ένα μικρό πυρήνα οπαδών κάναμε τέτοιές πωλήσεις merch που δεν το περίμενα ούτε στα πιο τρελά μου όνειρα .Έφυγε σχεδόν όλο ήταν, καταπληκτικό κάτι που γίνεται μόνο όταν παίζεις στα μεγάλα φεστιβάλ του εξωτερικού. Μόνο στην Αθήνα στο Temple (2018) θυμάμαι είχαν ξεπουληθεί τα πάντα ούτε άκρη υφάσματος δεν έμεινε. Ο κόσμος ανυπομονεί και μόλις έλθει μια κανονικότητα με την διψά του κόσμου, αν σκεφτείς ότι ο κόσμος υποστήριζε 30-40% μια μπάντα, τώρα θα το κάνει στο 150%.
– Πάμε μία βουτιά στο παρελθόν των VARATHRON. Mίλησε μας για το πρώτα βήματα της μπάντας και την γνωριμία με τον Mutilator.Πως αποφασίσατε να φτιάξετε συγκρότημα και ποιες οι επιρροές σας τότε.
Στέφανος:Αυτό που θα πω τώρα ίσως θα ακουστεί σαν ρομαντικό παραμύθι, καθώς κάθομαι μερικές φορές και σκέφτομαι το μέγεθος της τρέλας που κουβαλάγαμε. Στα Γιάννενα, στο ραδιόφωνο μια εκπομπή με παρουσιαστή τον Γιάννη Πετράδη ο οποίος έπαιζε rock,new wave,gothic κτλ αλλά κάθε Παρασκευή έπαιζε κλασσικό heavy και extreme metal. To 1980 ακούω για πρώτη φορά το single των VENOM “Welcome To Hell” και θυμάμαι την ατάκα του ότι οι VENOM παίζουν τρείς φορές πιο γρήγορα από τους MOTORHEAD. Με το που το άκουσα τρελάθηκα και τον πήρα τηλέφωνο ώστε να το παίξει ξανά την επόμενη Παρασκευή ώστε να το γράψω σε κασετοφωνάκι. Εγώ, ήρθα πρώτη φορά στην Αθήνα το 1984 σαν φοιτητής και έξι μηνες μετά ξεκίνησα να ακούω DIO, MANOWAR, BATHORY, DEATH,,SLAYER, SODOM, CELTIC FROST, POSSESSED κτλ. Aκούγαμε ατέλειωτες ώρες μουσική και γράφαμε κασέτες, κάποια στιγμή γνωρίζω, μέσω μέσω του συγχωρεμένου Νίκου Flesh από SADISTIC NOISE, τον Γιώργο από τους NECROMANTIA. Mία μέρα λοιπόν έρχεται ο Νίκος και μου λέει οτι κάποιος θέλει να πουλήσει το «Severed Survival» των AUTOPSY, αυτός ήταν ο Γιώργος. Βρεθήκαμε στην πλατεία Εξαρχείων, γνωριστήκαμε και ξεκινήσαμε να κάνουμε παρέα ενώ το 1986 με κάτι συμφοιτητές φτιάξαμε μία μπάντα. Η Αθήνα τότε ήταν ένα μεγάλο γήπεδο και υπήρχε η διαμάχη μεταξύ IRON MAIDEN και MANOWAR με τσακωμούς στα κλαμπ Χωρίς Ανάσα και Rainbow. Εμείς παίζαμε λίγο πιο extreme καθώς είμασταν επηρεασμένοι από BATHORY, MORBID ANGELM και HELLHAMMER. Φτιάχνω τους Aαρρωστημένη Nόηση τo 1986 καθώς άκουγα και εντελώς περιθωριακό Hardcore. Γουστάραμε να φτιάξουμε ένα συγκρότημα που να μην παίζει IRON MAIDEN κτλ αλλά κάτι πιο extreme. Σ’ ένα προβάδικο στην πλατεία Βικτωρίας αράζαμε και γράφαμε κασέτες. Εκεί γνώρισα τους ROTTING CHRIST και SOUND POLLUTION με τον Σπύρο στα τύμπανα. Όταν τέλειωναν τα παιδιά με τις πρόβες καθόμασταν εμείς κ αι προβάραμε τραγούδια που γουστάραμε από VENOM,BATHORY κτλ. Εγώ τραγουδούσα επειδή μ’ άρεσε και όπως ηχογραφούσαμε τις κασέτες και τις άκουγε ο Μίμης, μια μέρα μου λέει ότι του αρέσει η φωνή μου και αν ενδιαφέρομαι να κάνουμε κάτι μαζί. Γίνεται και ένας τσακωμός στους SOUND POLLUTION, που είχανε δύο τραγουδιστές κάτι το οποίο τσαντίζει τον Σπύρος και ζήτησε να βρεθούμε μαζί με τον Μίμη. Στην συνάντηση μας λέέι ότι πρέπει να φτιάξουμε μία μπάντα και ότι έχει βρει το όνομα το οποίο είναι VARATHRON. Μας έδειξε και το λογότυπο το οποίο έμοιαζε με αυτό των BATHORY. Κιθάρα πήραμε τον Γιάννη από DANGER CROSS και ξεκινήσαμε τις πρόβες και να γράφουμε τραγούδια. Ηχογραφήσαμε το πρώτο μας demo και ξεκινήσαμε να το στέλνουμε. Ο Σπύρος είχε σπουδάσει στην Γαλλία οπότε είχε άκρες σε fanzines κτλ. Το demo έλαβε φοβερές κριτικές καθώς ο ήχος μας άρεσε αρκετά και μας ρώταγαν όλοι πως καταφέρναμε και βγάζαμε αυτόν τον ήχο. Αυτός ο ήχος είναι η μελωδική-σκοτεινή ατμόσφαιρα σε συνδυασμό με τις Heavy Metal καταβολές μας. Αυτό πιστεύω είναι το στοιχείο που μας ξεχωρίζει από τις μπάντες του εξωτερικού που έχουν ένα πιο οξύ και τραχύ ήχο. Αυτόν τον ήχο έχουν αγαπήσει στο εξωτερικό και όχι όπως με ρώτησε μια φορά ένας Νορβηγός που για το αν ευθύνεται ο ήλιος για τον ήχο.
– Τα «His Majesty at the Swamp» και «Walpurgisnacht» αποτελούν δύο πολύ σημαντικά άλμπουμ όχι μόνο για την ελληνική σκηνή αλλά και γενικότερα για το black metal.Τι έχεις να θυμάσαι από την εποχή που τα κυκλοφορήσατε, ποια ήταν επίσης η ανταπόκριση από την παγκόσμια Black Metal σκηνή.
Στέφανος: Η ανταπόκριση ήταν τρομερή και την οποία εισπράττω περισσότερο τώρα που περιοδεύω και συνομιλώ με τον κόσμο. Στην Βραζιλία με πλησιάζει ένας οπαδός γύρω στα 45 χρόνια δακρυσμένος και μου λέει και μου έλεγε ότι μας ακολουθεί από την εποχή του demo σας και τρελάθηκα μόλις άκουσα το ντεμπούτο σας. To μόνο που μου αφήνει μία πικρία είναι ότι τότε δεν πέτυχαμε μια καλή διανομή. Να φανταστείς το 1997 έδωσα μία συνέντευξη σε γερμανικό περιοδικό και με ρώτησε ο τύπος αν μετά το «His Majesty at the Swamp» θα βγάζαμε άλλα άλμπουμ, ενώ το 1995 είχαμε ήδη κυκλοφορήσει το «Walpurgisnacht».
– Όταν γίνεται αναφορά στο Black Metal η πλειοψηφία του κόσμου έχει συνήθως την Νορβηγία στο μυαλό της, πιστεύεις ότι η ελληνική σκηνή πρέπει να νιώθει αδικημένη καθώς υπήρξε πρωτοπόρα και πολύ σημαντική για το είδος;
Στέφανος: Θεωρώ ότι η ελληνική σκηνή είναι αδικημένη στη φάση του μάρκετινγκ και της προώθησης. Θυμάμαι μία φράση που μου είχε πει ο Metallion, από το Slayer magazine, όταν αλληλογραφούσαμε. Μου έγραψε ότι αν οι VARATHRON ήταν Σουηδοί θα είχανε κατακτήσει τον κόσμο. Και όχι μόνο οι VARATHRON αλλά ολόκληρη η ελληνική Black Metal σκηνή. Αλλά επειδή είμαστε μικρό κράτος επηρεάζουν οι γεωπολιτικές συνθήκες.
– Εκτός από τους VARATHRON, συμμετέχεις και σε αρκετά project.Ξεκινάμε λοιπόν από τους ZARATUS, ετοιμάζεται κάτι νέο μετά το EP του 2019 «The Descent».
Στέφανος: Υπάρχει μεγάλη εξέλιξη εδώ και χαίρομαι που με ρωτάς. Να ξέρεις πέρα από τους VARATHRON όσο περνάνε τα χρόνια εγώ γίνομαι όλο και πιο τρελός!! Το 2015 που είχαμε παίξει με τους SOULSKINNER, μιλάγαμε με τον Βασίλη τον Ζόμπολα , τον οποίο είχα χρόνια να δω από κοντά και μου πρότεινε να φτιάξουμε μία μπάντα «παρέα». Έτσι δημιουργήσαμε ένα συγκρότημα αγάπης να στο πω απλά, αναμεσά σε εμένα και τον Βασίλη. Δεν θα σου πω ότι είναι ένα συγκρότημα που αργότερα θα έρθει ένας μπασίστας και ένας ντράμερ κτλ. Αυτό δεν θα συμβεί ποτέ και δεν θα μπει κανείς άλλος πέρα από εμάς τους δύο. Οι ZARATUS αποτελούν το συγκρότημα που δημιουργήθηκε σε ανάμνηση της παλιάς μας φίλιας, και των παλαιών μας ακουσμάτων. Κυκλοφορήσαμε λοιπόν το 2019 to ep από τον Πάνο τον Hellfire στα Τρίκαλα και πριν το κορονοιό γράψαμε το πρώτο full length ZARATUS που θα έχει τον τίτλο « Ιn Τhe Days Of hour whore»? Έχουμε συμφωνήσει ήδη με την Van records η οποία θέλησε πολύ να συνεργαστούμε. Και τώρα έρχεται η ερώτηση γιατί δεν κυκλοφόρησε ακόμα. Όσο περίεργο κι αν φαίνεται δεν κυκλοφόρησε ακόμα γιατί οι ιδέες που είπαμε για το εξώφυλλο φάνηκαν πολύπλοκες στον καλλιτέχνη που θα το έφτιαχνε. Μας κρέμασε λοιπόν καθώς μας πήγαινε από μήνα σε μήνα, ήρθε και ο κορονοιός και μετά λέει του Βασίλη ότι είναι πολύ πολύπλοκες οι ιδέες του Stefan και δεν μπορώ να τ κάνω. Στους ZARATUS όπως και στους VARATRHRON τα εξώφυλλα τα φαντάζομαι, να στο πω απλά τα έχω όλα στο μυαλό μου και κάθομαι σαν μικρό παιδί κ τα εξηγώ σε κόλλες χαρτί, πως γράφαμε έκθεση στο σχολείο; Κάτι αντίστοιχο. Θα σου δώσω ένα παράδειγμα. Όταν έστειλα τις ιδέες μου για το «Patriarchs Of Evil» σε τρείς σελίδες στον Juanjo Castellano απάντησε του Στρατού στον ότι δεν τον άφησα να δημιουργήσει ούτε σκιά, καθώς του είχα περιγράψει μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια. Το εξώφυλλο για το ZARATUS ήταν καταπληκτικό αλλά δυστυχώς δεν το έφτιαξε, τώρα λοιπόν βρήκα ένα πίνακα από ένα ζωγράφο, αρκετά παλιό οπότε δεν υπάρχει ζήτημα για δικαιώματα κτλ και θα το στείλω στην Van ώστε να κυκλοφορήσει το ντεμπούτο μας. Καθώς να αναφέρω ότι ξεκινάμε τις ηχογραφήσεις για το δεύτερο δίσκο! Καταλαβαίνεις για τη τρέλα μιλάμε! (γέλια). Να πω μόνο ότι το ντεμπούτο, σε σύγκριση με το EP, θα είναι λίγο διαφορετικό ως προς το καλύτερο βέβαια με κάποια ιδιαίτερα στοιχεία.
– Κεφάλαιο FUNERAL STORM, τι νέα υπάρχουν από το στρατόπεδο τους, αν δεν κάνω λάθος θα υπάρξει και μία νέα κυκλοφορία άμεσα.
Στέφανος: Οι FUNERAL STORM βασικά είναι το σχήμα του Σάκη Αξιώτη, ένα πολύ αξιόλογο παιδί και μουσικός. Μου πρότεινε σε κάποια φάση να τραγουδήσω στο τραγούδι «The Necromance» για το split με τους CELESTIAL RITE και έτσι ξεκίνησαν όλα. Στη συνέχεια ο Σάκης έκλεισε τη συμφωνία για τον δίσκο, ηχογραφήσαμε το «Arcane Mysteries» το οποίο άρεσε σε αρκετό κόσμο,όπως και σ’ εμένα, πιστό παλιό ελληνικό Black Metal και το οποίο στη συνέχεια πήγε και πολύ καλά. Γράψαμε δυο τραγούδια τα οποία θα κυκλοφορούσαν σαν single αλλά υπήρξαν κάποια θέματα με την εταιρεία νομίζω και δεν βγήκε. Έτσι καταλήξαμε με τα παιδιά από τους SYNTELEIA να κάνουμε ένα split και το οποίο πρόκειται να κυκλοφορήσει στο άμεσο μέλλον (Μάρτιος 2021). Τώρα από όσο ξέρω ο Σάκης έχει κάποια κομμάτια και ίσως την Άνοιξη να γράψουμε νέο FUNERAL STORM.
– Πάμε στους KATAVASIA με τους οποίους κυκλοφορήσατε το φοβερό άλμπουμ «Magnus Venator». Είσαι ευχαριστημένος από το αποτέλεσμα και την έως τώρα αποδοχή;
Στέφανος: Είμαι πολύ ευχαριστημένος γιατί αυτό το άλμπουμ μπορώ να πω μετά το Patriarchs το έζησα τρομερά, ίσως γιατί μέσα στην τρέλα της καραντίνας είπαμε τέρμα δεν θα καθίσουμε με σταυρωμένα χέρια άλλα θα κάνουμε δημιουργήσουμε κάτι. Το άλμπουμ το ζήσαμε και το δουλέψαμε πάρα πολύ με τον Αχιλλέα και σ’ αυτό βοήθησε το γεγονός ότι έχουμε το δικό μας στούντιο. Εγώ το λάτρεψα αυτό το άλμπουμ, μπορώ δηλαδή να σου πω όλους τους στίχους απέξω αυτή τη στιγμή και τ’ ένιωσα μέσα στην ψυχή μου. Το δούλεψα πολύ καθώς δοκίμασα διαφορετικές φωνές σε πολλά τραγούδια και σε πολλά σημεία. Πιστεύω τ’ αποτέλεσμα, σαν οπαδός πρώτα, αν και θα φανεί περίεργο σε πολλούς όλα τ’ άλμπουμ τ βλέπω σαν οπαδός πρώτα, και τον δίσκο σαν οπαδός τον λατρεύω. Μας βοήθησε επίσης ο κορονοιος καθώς την περίοδο εκείνη είχαν προγραμματιστεί κάποιες ζωντανές εμφανίσεις με τους VARATHRON, οπότε οι ακυρώσεις λόγω του ιού μας βοήθησαν γιατί διαφορετικά το άλμπουμ δεν θα κυκλοφορούσε και θα πήγαινε χρονικά για αργότερα.
– Στο «Magnus Venator» υπήρχαν κάποια νέα στοιχεία και ήταν διαφορετικό σε σύγκριση με το προηγούμενο άλμπουμ «Sacrilegious Testament» διατηρώντας τον πυρήνα του ήχου σας. Αυτό βγήκε φυσικά ή συνειδητά θέλατε να πάτε τον ήχο σας σε ένα διαφορετικό μονοπάτι;
Στέφανος: Έτσι ακριβώς , έχει νέα στοιχεία και αυτά τα στοιχεία οφείλονται κυρίως στον Δημήτρη Κοντογιάννη τον κιθαρίστα μας, ο οποίος είναι καταπληκτικό παιδί και μουσικός. Αυτός μας έδωσε πάρα πολλές ιδέες και το αποτέλεσμα ήταν το άλμπουμ, να έχει old school στοιχεία αλλά παράλληλα να ακούγεται φρέσκο. Να φανταστείς το ακούω κάθε μέρα, μ’ αρέσει τόσο πολύ καθώς αφοσιωθήκαμε αρκετά και βγήκε ένα τόσο εξαιρετικό αποτέλεσμα που εξέπληξε ακόμα και εμάς. Επίσης, ο Αχιλλέας έκανε φοβερή δουλειά δίνοντας τον καλύτερο του εαυτό στην παραγωγή και την μίξη και γενικά όλα τα παιδιά έκαναν καταπληκτική δουλειά.
– Μετά από 30 χρόνια καριέρας ακούγεστε ακόμα διψασμένοι και η μπάντα μοιάζει να περνάει μία δεύτερη νιότη. Ως το μόνο αρχικό μέλος πια, τι είναι αυτό που κάνει το συγκρότημα μετά από τόσα χρόνια να βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο και live αλλά και στο στούντιο;
Στέφανος: Πραγματικά, θα σου πω ότι έχω περάσει τα πενήντα και νιώθω σαν είκοσι. Είχα πάντα όνειρο να βγω να παίξω ζωντανά και αυτό δεν συνέβη παλιότερα καθώς ήμουν άτυχος, όσον αφορά τα lineup,και δεν για πολλούς λόγους επίσης να για τους οποίους όμως δεν ευθύνομαι εγώ. Ερχόντουσαν μουσικοί στην μπάντα οι οποίοι στη συνέχεια τα παράταγαν εξαφανιζόντουσαν, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει μια σταθερότητα. Το 2011- 2012 που αποκτήσαμε μια σταθερότητα στην σύνθεση μας ήταν η ευκαιρία μας. Το 2012 παρευρέθηκα στη Γερμανία και συγκεκριμένα στο Nuclear War Now Festival, εκεί ερχόντουσαν που λες οι οπαδοί με αγκάλιαζαν, με φίλαγαν και με ρωτούσαν συνεχώς για το πότε θα παίξουν ζωντανά οι VARATHRON. Επίσης για τα γεγονότα αυτά είχε γράψει και το Metal Hammer, το ότι ανέβηκε ο Stefan στη σκηνή και έγινε χαμός. Τα είπα όλα αυτά στα υπόλοιπα μέλη της μπάντας και δεν με πίστευαν, τους είπα λοιπόν να ετοιμαστούν καθώς μας ζητάει ο κόσμος. Και αυτό που ανέφερες, για την δεύτερη νιότη,είναι ο συνδυασμός του δικού μας πάθους, της αγάπης του κόσμου και του σεβασμού και της λατρείας των οπαδών τα οποία δεν μπορείς να αγνοήσεις. Δεν θα ήταν τίμιο να πούμε π.χ. πολύ καλό άλμπουμ το «Patriarchs of Evil» σάρωσε, ας βγάλω τώρα κάτι να τελειώνω με το συμβόλαιο κτλ. Πρέπει να προσπαθήσουμε να βγάλουμε κάτι καλύτερο, όσο μπορούμε βέβαια, ώστε να φανούμε αντάξιοι στους οπαδούς μας που μας αγαπάνε και μας πιστεύουμε. Νιώθουμε ότι έχουμε ηθική υποχρέωση να το κάνουμε αυτό. Βλέπω λοιπόν αυτή την αγάπη και συνεχίζω με τους VARATHRON και με τα υπόλοιπα projects στα οποία συμμετέχω. Βέβαια πολύς σημαντικό ρόλο παίζει και το γεγονός ότι έχει στούντιο ο Αχιλλέας και έτσι μπορούμε να δημιουργήσουμε πολλά πράγματα. Πάνω στην σκηνή επίσης και εμείς τρελαινόμαστε νιώθουμε σαν μικρά παιδιά και αυτό περνάει στον κόσμο. Δεν ανεβαίνουμε στην σκηνή κοιτώντας το ρολόι απλά να περάσει η ώρα να πληρωθούμε και να φύγουμε.
– Αν δεν κάνω λάθος ως VARATHRON ετοιμάζεται και νέο άλμπουμ, θα μπορούσε να μας δώσεις κάποιες λεπτομέρειες και τι να περιμένουμε;
Στέφανος: Έχουμε αρχίσει σιγά σιγά να δοκιμάζουμε διαφορά ριφ ενώ παράλληλα έχω γράψει και αρκετούς στίχους. Θα πω κάτι χωρίς να είναι απολύτως σίγουρο, το επόμενο μας άλμπουμ θα αποτελεί μια συνέχεια του «Patriarchs of Evil», δηλαδή σ’ αυτό το μουσικό ύφος και στυλ θ κινηθούμε. Δεν θέλω να κάνουμε κάτι αντίστοιχο με το με το «Untrodden Corridors of Hades» το οποίο είχε δεινοσαυρικά ριφς, με την έννοια μεγάλα τραγούδια στα οποία εξαιτίας των πολλών ρίφς χανόσουν, προτιμώ. Αν και άκουγα progressive αλλά σαν ακροατής πιστεύω ότι τα πολλά ριφς κουράζουν με αποτέλεσμα να μην ξέρεις από που αρχίζει και που τελειώνει το τραγούδι, προτιμώ κάτι πιο απλό και λιτό. Το Patriarchs πιστεύω ότι ήταν το ιδανικό άλμπουμ για αυτή την περίοδο μας οπότε σ αυτά τα βήματα θα κινηθούμε. Και το οποίο θα κυκλοφορήσει μέσα στο 2021, οπωσδήποτε και αυτό από την Agonia Records. Τώρα που δεν έχουμε υποχρεώσεις για ζωντανές εμφανίσεις είναι ευκαιρία να κάνουμε όσο το δυνατόν περισσότερη δουλειά αναφορικά με το χτίσιμο των νέων συνθέσεων. Επίσης ο καθένας από εμάς έχει τις δουλείες και τις υποχρεώσεις του παράλληλα και δεν είμαστε στην ιδιά πόλη π.χ. ο Χάρης είναι στην Πάτρα, ο κιθαρίστας μας ο Σωτήρης στην Αθήνα. Είμαστε λίγο σκορπισμένοι οπότε είναι ευκαιρία τώρα , όπως έγινε και με το άλμπουμ των KATAVASIA, να δουλέψουμε και πιστεύω πως θα βγάλουμε κάτι πολύ δυνατό.
– Λίγο πριν κλείσουμε την συνέντευξη θα ήθελα να μας τι έχεις να θυμάσαι από την εποχή που αλληλογραφούσατε με άτομα και μπάντες από την σκηνή.
Στέφανος: Έχω ιστορίες από τα παλιά που άλλοι παλιότεροι μπορούν να μην τα θυμούνται και μιλάω με τις ώρες. Έχω την τρέλα της φωτογραφικής μνήμης θυμάμαι τα πάντα είτε αφορά τα live είτε την αλληλογραφία που είχα τότε όπως με τον Dead και τον Euronymous. Προσωπικά θεωρώ ότι η απώλεια του Dead ήταν τεράστιο πλήγμα καθώς είχε τέτοιες ιδέες που πίστεψε με αν ζούσε και παρέμενε στους MAYHEM θα είχαν μεγαλουργήσει. Όχι ότι δεν είναι καλά τα άλμπουμ που βγάζουν τώρα, αλλά αυτός ήταν το κάτι άλλο, τρελαμένος , παθιασμένος με ανησυχίες ενώ ο Euronymous δεν ήταν έτσι. Ο Euronymous ήταν πολύ καλός business man και είχε τρέλα με τα πολιτικά και με την Αριστερά, μου έγραφε πότε να έρθω στα Γιάννενα για να με πας στην Αλβανία, έχω ακόμα το γράμμα. Ήθελε να ζήσει και να δει τα αριστερά καθεστώτα , ενώ με τον Dead κάναμε πάρα πολλές συζητήσεις. Τα γράμματα που μου έστελνε ήταν πάντα περίπου δεκατρείς σελίδες σύνολο στις οποίες μου έγραφε τις ανησυχίες και την τρέλα του για τον βαμπιρισμό. Η επαφή μας ξεκίνησε από τον ίδιο καθώς μου έγραψε πρώτος αφού είχε ακούσει το demo των VARATHRON. Του άρεσε πάρα πολύ και μου είχε γράψει ότι το θεωρεί το πιο τέλειο, σκοτεινό και απόκρυφο που είχε ακούσει μαζί με το demo των MORTUARY DRAPE. Την ελευθερία λόγου είχα μόνο με τον Dead, ενώ με Vikernes και μιλάγαμε μόνο για μουσικά θέματα. Με άλλες μπάντες όπως τους με BLASPHEMY, BLACK WITCHERY και ARCHGOAT είχαμε εκτενέστερες κουβέντες. Επίσης είχαμε ανταλλάξει και κάποια γράμματα με τον Holmes από PARADISE LOST πριν γίνουν mainstream και τους ξεχάσουν όλους. Με τον Trey από MORBID ANGEL είχαμε αρκετές επαφές και με μία μπάντα από την Αυστραλία τους ARMOURED ANGEL. Ατέλειωτα γράμματα με ιδέες, υπήρχαν κάποιοι που γούσταραν εκτός από τα μουσικά θέματα να συζητάμε για βιβλία και πιο occult αναζητήσεις όπως με Pete από ANGELCORPSE και Chuck Keller από ORDER FROM CHAOS, ενώ με DIMMU BORGIR και CRADLE OF FILTH απλά τυπικές κουβέντες.
– Σ’ ευχαριστώ Στέφανε εκ μέρους του Thegallery , ήταν τιμή μου που συνομιλήσαμε, αφήνω το κλείσιμο της συνέντευξης σε σένα!!
Στέφανος: Χάρηκα κι εγώ πολύ, ήταν απολαυστική η συνομιλία μας καθώς δεν έχω την ευκαιρία να συνομιλώ συχνά για το metal και τους VARATHRON και για τα οποία μπορώ να συζητάω με τις ώρες (γέλια)!!
Συνέντευξη: Νίκος Μανούσης
Επιμέλεια Εξωφύλλου: Γιώργος Τσιλιγγαρίδης
Σχεδιασμός και Επιμέλεια Συνέντευξης: Νίκος Μανούσης
Ημερομηνία: 10 Φεβρουαρίου 2021
Διαδικτυακός Σύνδεσμος: VARATHRON – Επίσημη Σελίδα
Copyright © 2021 by THEGALLERY.GR
Μπράβο Νίκο, εξαιρετική συνέντευξη, με υπέροχες ερωτήσεις κ τέλειες απαντήσεις, μάθαμε τόσα πράγματα….!!!! Πόσο πολύ θα ήθελα να διάβαζα αυτά τα γράμματα που αναφέρει ο Στέφανος!!!!
Ανυπομονούμε για το νέο άλμπουμ, οπότε κ αν είναι έτοιμο!!!!
Κ εγώ συμφωνώ απόλυτα, ότι η ελληνική μετά σκηνή αδικείται,παρ’ολο που δεν έχουμε να ζηλέψουμε τπτ από τις μπάντες του εξωτερικού…. Πολύ κρίμα, έχουμε όντως πολύ δυνατές μπαντες, ας ελπίσουμε κάποια στιγμή όλοι να πάρουν την αναγνώριση που τους αξίζει!!!