Ήρθε λοιπόν η ώρα να μιλήσουμε για το Μεγάλο Ζήτημα… Για το λόγο που πολλές μπάντες υπάρχουν. Για την απόλυτη μαγεία του να «πατάς το σανίδι»… Για τη ζωντανή απόδειξη της φυσικής ύπαρξης μιας μπάντας και της δουλειάς που έχει κάνει σε όλα τα επίπεδα… Για πολλά-πολλά πράγματα! Φιλαράκι μου, αναγκαστικά θα μακρηγορήσουμε σε αυτή την ενότητα αλλά πίστεψέ με, είναι για καλό. Πολλά πράγματα που έχεις στο μυαλό σου δομημένα με κάποιο τρόπο ενδεχομένως να αλλάξουν, πολλά άλλα πάλι που θεωρούσες «αδύνατα» το πιθανότερο είναι να τα θεωρήσεις δυνατά και σίγουρα, μετά από καιρό, απολύτως φυσικά. Πάμε να ξετυλίξουμε το κουβάρι.
Με τον -δόκιμο- όρο «live» εννοούμε οτιδήποτε συμπεριλαμβάνεται στο διάστημα από την έναρξη της εν γένει προετοιμασίας της ομάδας σου αλλά και της προσωπικά δικής σου προετοιμασίας γι’ αυτό το βήμα, μέχρι τη στιγμή που και το τελευταίο έμψυχο ή άψυχο μέρος που συμμετέχει με τον οποιοδήποτε τρόπο, κατέβει από τη σκηνή ενός venue. Ο δρόμος είναι και πρέπει να παραμείνει μακρύς και δυστυχώς, δεν είναι στρωμένος με τριαντάφυλλα.
Έχεις λοιπόν μια ολοκληρωμένη ομάδα η οποία λίγο-πολύ έχει κατασταλάξει στο τι πορεία θα ακολουθήσει, ποιο θα είναι το ιδίωμα που θα υπηρετήσει, έκαστος, μέσες-άκρες, έχει βρει τα πατήματά του, υπάρχει και ένας σεβαστός αριθμός από κομμάτια που αποτελούν το συνθετικό υλικό της ομάδας και ξεκινάει η εξ’αρχής σκέψη του να παρουσιαστεί το υλικό αυτό και η ομάδα που το συνέθεσε ζωντανά. Θα μου επιτρέψεις να σου πω ότι αυτό είναι το μεγαλύτερο αλλά και το πιο ουσιώδες βήμα στην ολοκλήρωση μιας μπάντας, βήμα που αν δε γίνει, απλά δε μιλάμε για μπάντα! Όπως αντιλαμβάνεσαι, ειδικά το «πρώτο live» είναι και κάπως σαν την «πρώτη αγάπη»…Δεν ξεχνιέται! Για να μείνει όμως καλοπροαίρετα αξέχαστο, για να μπει μια καλή βάση, για να συνεχιστεί η ιστορία με πολλά και καλά lives, υπάρχουν βασικές προϋποθέσεις.
Βασική προϋπόθεση Υπ/Αριθ.1: Προετοιμασία στο σπίτι για τον κάθε έναν από την ομάδα. Τα μουσικά του μέρη να βγαίνουν και να ακούγονται αβίαστα, όσο το δυνατόν πιο ποιοτικά, εννοείται χωρίς ασάφειες του τύπου «τι παίζω εδώ…» και φυσικά όσο το δυνατόν πιο συγκεκριμένα. Μία από τις πιο δυσάρεστες εκπλήξεις σε μια ζωντανή εμφάνιση είναι μια αιφνίδια αλλαγή σε ένα μουσικό μέρος, την ώρα της εμφάνισης, αλλαγή που κανένας από την ομάδα δεν αναμένει και που σε δευτερόλεπτα μπορεί να τους κάνει όλους να τα χάσουν… Κι αυτό δε μαζεύεται εύκολα! Κάτι άλλο επίσης που μπορεί να σου φαίνεται ασήμαντο είναι το ότι ένα πολύ μεγάλο ποσοστό από -νέους κυρίως- μουσικούς θεωρούν δεδομένη και ακολουθούν την άποψη του «έλα μωρέ, live είναι». Ό,τι πιο καταστροφικό, σε μια εποχή που τα πάντα αποτυπώνονται οπτικά ή ακουστικά, αναρτώνται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και συνοδεύουν, ίσως και για πάντα, τον φυσικό αυτουργό. ΜΗΝ ΚΑΝΕΙΣ αυτό το λάθος! Στρώσου στη μελέτη, αφιέρωσε χρόνο, διπλό-τσέκαρε αυτό που κάνεις αν είναι σωστό εκτελεστικά και αρμονικά και μη διστάσεις ακόμα και την τελευταία στιγμή να αναθεωρήσεις αν κάτι δεν πάει καλά. Οι συμπαίκτες σου έχουν υποχρέωση να βοηθήσουν, ακόμα και να σε επιπλήξουν -για να μην πω να σε «κράξουν»- αν για τον οποιοδήποτε λόγο η αδιαφορία σου είναι τέτοια που κινδυνεύει να σταθεί αιτία ώστε αυτό που όλοι μαζί πασχίζετε να χτίσετε να καταστραφεί σε ένα βράδυ, επειδή εσύ έμεινες στην άποψη «έλα μωρέ live είναι!»
Βασική προυπόθεση Υπ/Αριθ.2. Προετοιμασία για όλη την ομάδα εκεί που συνήθως προβάρει. Ετοιμάσου να αφιερώσεις χρόνο μαζί με τους συμπαίκτες σου για να δέσετε τα κομμάτια σας με τέτοιο τρόπο που να είναι ευπαρουσίαστα ζωντανά – και εξηγούμαι. Δώσε χρόνο στο rhythm section ώστε να βρει ακριβώς τα παιξίματα του και να ακούγεται δεμένο, ρυθμικό και ουσιώδες ακόμα κι αν παίζει κάτι ΚΑΤΑΦΑΝΩΣ πάν-απλό. Δώσε χρόνο στα lead όργανα ώστε να δεθούν αρμονικά μεταξύ τους και εν συνεχεία να δεθούν ρυθμικά και αρμονικά με το rhythm section. Δώσε ικανό -ικανότατο- χρόνο στον άνθρωπο ή στους ανθρώπους που βρίσκονται πίσω από τα μικρόφωνα για να δεθούν αρμονικά και ρυθμικά με το σύνολο, να ξέρουν πού «μπαίνουν», τι λένε και πώς το λένε. Όλοι έτοιμοι -και εσύ μαζί- να αναθεωρήσουν αν κάτι δεν πάει καλά, γιατί στο λάθος δε θα ρεζιλευτεί κατ’ουσίαν ο «αδιάβαστος» ή ο «αδιάφορος» αλλά όλη η ομάδα! Όλοι με διάθεση συλλογικής δουλειάς που τα θετικά της αποτελέσματα εξαρτώνται άμεσα από την προσωπική δουλειά του καθενός. Και στο τέλος κάτι που αρκετές φορές δεν του δίδεται η απαιτούμενη σημασία… Οι παίχτες να παίζουν και να ακούγονται σωστά ΧΩΡΙΣ να κρέμεται ο ένας από τις αντιδράσεις του άλλου, χαριτολογώντας… «Κοίτα Με Να Σε Κοιτώ»….Το’πιασες πιστεύω!
Φιλαράκι μου, όπως βλέπεις υπάρχουν πολλά πράγματα που όλοι πρέπει να προσέξουν -κι εσύ μαζί- αλλά μην αγχώνεσαι. Με τη δουλειά και την προσοχή όλα γίνονται. Δεν τελειώσαμε βέβαια…Στο Vol.2 πάμε για πιο advanced πράγματα… Προετοιμασία για τον χώρο που θα γίνει το live. Τι και πως και πότε πρέπει να το κάνεις.
Ποτέ μα ΠΟΤΕ μην ξεχνάς να γράφεις τις πρόβες πριν από κάθε live! Άκου πώς ακούγεσαι ΠΡΙΝ σε ακούσουν άλλοι. Θα με θυμηθείς!!
Παίζε και γράφε μουσικάρες!
Σάββας