Επιτέλους! Το φεστιβαλικό καλοκαίρι ξεκίνησε δυναμικά με την πρώτη μέρα του Release Athens (συνολικά αλλά και σχετικά με τη Metal μουσική). Επιστρέψαμε μαζικά στα αγαπημένα μας λημέρια, στην Πλατεία Νερού, είδαμε γνώριμες φάτσες, ήπιαμε τις μπύρες μας, σχολιάσαμε… κάτι σαν τα οικογενειακά κυριακάτικα τραπέζια ένα πράγμα!
ELYSION
Η τετράδα της πρώτης μέρας είχε ένα κοινό στοιχείο: την μελωδικότητα. Αυτό διότι και τα τέσσερα συγκροτήματα κινούνται στο ευρύ φάσμα του μελωδικού Metal. Είτε αυτό είναι συμφωνικό, είτε Death είτε ακόμα και Gothic Metal. Ποδαρικό για φέτος έκαναν οι κατενθουσιασμένοι ELYSION, που όπως ανέφερε η Χριστιάνα Χατζημιχάλη ζούσαν ένα όνειρο πατώντας το σανίδι της σκηνής του Release. Ο ενθουσιασμός τους φάνηκε ξεκάθαρα και σε συνδυασμό με το εξαιρετικό τρίτο ολοκληρωμένο άλμπουμ τους «Bring Out Your Dead» που κυκλοφόρησε πριν λίγο καιρό, μας έδωσαν ένα πολύ δυναμικό set, το οποίο μπορεί να είχε ως βάση τα νέα τους τραγούδια όμως δεν άφησε κανένα δίσκο τους εκτός.
Ο ήχος ήταν αρκετά καλός, η συμμετοχή του κοινού ήταν συγκινητική, δείχνοντας έτσι ότι οι ELYSION έχουν πλέον εδραιωθεί στο χώρο και έχουν το δικό τους κοινό. Όχι άδικα κατά τη γνώμη μου. Βοήθησε βέβαια και η επιλογή του Release φέτος να μη φορτώσει το line up των ημερών με πολλά συγκροτήματα αναγκάζοντας κάποια από αυτά να παίζουν μέσα στο καταμεσήμερο κουτσουρεμένα σετ. Οι ELYSION έπαιξαν περίπου 45 λεπτά ένα χορταστικό σετ 10 τραγουδιών και ζέσταναν για τα καλά το κοινό.
Setlist:
.
01.Dreamer
02.Far Away
03. Raid The Universe
04. Someplace Better
05. Made Of Lies
06. Eternity
07. Crossing Over
08. Blink Of An Eye
09. Killing My Dreams
10. The Rules
INSOMNIUM
Μετά το μισάωρο διάλειμμα, ήρθε η ώρα για τους Φινλανδούς Melodic Death Metallers INSOMNIUM. Ξεκίνησαν με το εξαιρετικό «1696» που η εισαγωγή του είναι λες και έχει γραφτεί αποκλειστικά για τα live και για μία ολόκληρη ώρα έδωσαν πόνο! Παρότι ο ήχος δεν ήταν και στα καλύτερά του, το θηρίο Niilo Sevanen και η παρέα του τα έδωσαν όλα στη σκηνή και κατάφεραν να ζεστάνουν το κοινό. Έμφαση δόθηκε όπως ήταν αναμενόμενο στο φρέσκο τους άλμπουμ «1696».
Χωρίς αμφιβολία το highlight του σετ τους ήταν το ντουέτο με τον Σάκη Τόλη των ROTTING CHRIST στο τραγούδι «White Christ». Η αποθέωση ήταν καθολική και ο ενθουσιασμός κοινού και καλλιτεχνών εμφανής. Άλλωστε δε γίνεται ελληνικό φεστιβάλ χωρίς μια γεύση από Τόλη ή ROTTING CHRIST! Σχετικά με τον ήχο που ήταν προβληματικός και προκάλεσε γκρίνιες, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι αφενός μιλάμε για ένα open air φεστιβάλ δίπλα στη θάλασσα αφετέρου όλα τα συγκροτήματα είχαν τους δικούς τους ηχολήπτες και η ευθύνη του φεστιβάλ είχε να κάνει με τον εξοπλισμό που φέτος ήταν ανανεωμένος με το ολοκαίνουργιο ηχητικό σύστημα πλήρους ζώνης L-acoustics K1 που αποτελείται από 64 καμπίνες.
Setlist:
.
01.1696
02. Lilian
03. While We Sleep
04. Godforsaken
05. White Christ (με συμμετοχή του Σάκη Τόλη)
06. And Bells They Toll
07. The Witch Hunter
08. Valediction
09. Mortal Share
10. Heart Like A Grave
IN FLAMES
Στις 21:00 και με τον ήλιο να έχει πέσει πλέον, ένα συναυλιακό απωθημένο του ελληνικού κοινού ετοιμαζόταν να εκπληρωθεί αφού οι Σουηδοί Melodic Death Metallers IN FLAMES πάτησαν το πόδι τους σε ελληνική σκηνή μετά από 23 παρακαλώ (!!!) χρόνια και μάλιστα ως co-headliners, μιας και έπαιξαν ένα πλήρες σετ 15 τραγουδιών. Ο ήχος ευτυχώς είχε φτιάξει αρκετά αλλά η ενεργητικότητα του κοινού μάλλον όχι. Τελικά καταλήξαμε να μας παρακαλάει ο (εκπληκτικός παρεμπιπτόντως) Anders Friden να φωνάξουμε και να κάνουμε λίγη φασαρία… Παρά την εμφανή ενόχλησή του ορισμένες φορές πάντως, η απόδοση των IN FLAMES ήταν άψογη.
Παρότι περιοδεύουν με αφορμή το άλμπουμ «Foregone» που κυκλοφόρησε πρόσφατα, η μιάμισυ ώρα που είχαν στη διάθεσή τους, τους έδωσε τη δυνατότητα να παρουσιάσουν τραγούδια από όλο το φάσμα της δισκογραφίας τους. Ειδικά η δυάδα «Cloud Connected» και «Only For The Weak» ξεσήκωσε ακόμα και αυτό το σχετικά υποτονικό μέχρι εκείνη την ώρα κοινό και είδαμε επιτέλους μια αρένα να χοροπηδάει συντονισμένα. Δε ξέρω αν το πρόβλημα ήταν το ετερόκλητο κοινό ή η πολύχρονη απουσία των IN FLAMES. Η αλήθεια είναι ότι οι σχέσεις κοινού και καλλιτεχνών συσφίγγονται κυρίως στα live, οπότε αναμένουμε από τους IN FLAMES να επανορθώσουν εντάσσοντας την Ελλάδα τακτικά στο πρόγραμμά τους! Όπως και να έχει, αυτή η άβολη κατάσταση κατέδειξε τον τρομερό επαγγελματισμό της μπάντας αφού πραγματικά η εμφάνισή τους ήταν άψογη και ο Friden εξαιρετικά επικοινωνιακός. Περίπου στις 22:30 οι IN FLAMES αποχώρησαν με την υπόσχεση ότι θα επιστρέψουν σύντομα στη χώρα μας!
Setlist:
.
01.The Great Deceiver
02.Where The Dead Ships Dwell
03.Leeches
04.Everything’s Gone
05.Pinball Map
06.The End
07.Behind Space
08.Cloud Connected
09.Only For The Week
10.Call My Name
11.State Of Slow Decay
12.Alias
13.The Mirror’s Truth
14. I Am Above
15. Take This Life
NIGHTWISH
Στις 23:00 ακριβώς ήρθε η ώρα για τους τιτάνες του Συμφωνικού Metal NIGHTWISH με το είδωλο Floor Jansen στο μικρόφωνο! Ίσως η καλύτερη και επιδραστικότερη γυναικεία παρουσία της Metal σκηνής αυτή τη στιγμή, τόσο μουσικά όσο και ως στάση ζωής. Αν σκεφτούμε ότι λίγους μήνες πριν πάλεψε και νίκησε τον καρκίνο του μαστού ενώ αυτή τη στιγμή διανύει τους τελευταίους μήνες της εγκυμοσύνης της, τότε καταλαβαίνουμε ότι αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση. Όπως αναμενόταν ένα σημαντικό μέρος του σετ βασίστηκε στο τελευταίο τους πολύ καλό άλμπουμ «Human.://:Nature».
Η είσοδος έγινε με την εισαγωγή του «Music» ενώ μόλις ακούστηκαν οι πρώτοι στίχοι του «Noise» το κοινό απογειώθηκε και φάνηκε για ποιους είχε έρθει η πλειοψηφία των 11.000 θεατών. Ακολούθησαν το «Storytime» από το παρεξηγημένο «Imaginaerum» και το φρέσκο «Tribal» για το οποίο βεβαιώθηκα ότι είναι ένα άκρως συναυλιακό τραγούδι. Δεν έλειψαν βέβαια και τα κλασικά «Nemo», «Sleeping Sun» και «Sahara» και μάλιστα απανωτά ούτε και το απίστευτο «Dark Chest Of Wοnders». Για κλείσιμο μας επιφύλασσαν δύο από τα επικότερα τραγούδια που έχουν γράψει ποτέ, το «Ghost Love Score» και το «The Greatest Show On Earth» έστω και κουτσουρεμένο αφού δεν γινόταν να ακούσουμε και τα σχεδόν 25 λεπτά μαγείας.
Στο τέλος η Floor μας αποχαιρέτησε με φόντο την Ακρόπολη στο γιγαντιαίο video wall και κάνοντας τα φωνητικά στο «All The Works Of Nature Which Adorn The World: VIII Ad Astra». Η σκηνική τους εμφάνιση ήταν λιτή, αφού πέρα από τα βίντεο δεν περιλάμβανε κάτι άλλο. Όχι ότι χρειαζόταν δηλαδή, όταν υπάρχει η Jansen που παρά την κατάστασή της έδωσε ρεσιτάλ ερμηνείας εντυπωσιακά αβίαστα. Και ας ήταν κάπως χαμηλωμένος ο ήχος, πιθανότατα με σκοπό την προστασία του εμβρύου (σ.σ. αγχώθηκε κανείς άλλος όταν είδε την Floor να χτυπιέται στη σκηνή ή μόνο εγώ;). Εξίσου εντυπωσιακός ο υπερταλαντούχος πολυοργανίστας Troy Donockley με τις εναλλαγές οργάνων, που ούτε καν ξέρουμε πως τα λένε αλλά και τα backing φωνητικά (σ.σ. Marko δεν είναι αλλά μια χαρά ανταποκρίθηκε). Τέλος, σίγουρα όταν μιλάμε για μια μπάντα με τη δισκογραφία των NIGHTWISH είναι αδύνατο να αποφύγουμε τις γκρίνιες για το setlist, μιας και απουσίαζαν κομματάρες όπως το «Ι Wish I Had An Angel»…μιλάμε όμως για μια περιοδεία στα πλαίσια προώθησης νέου άλμπουμ, οπότε αναμενόμενο να δοθεί έμφαση εκεί!
Setlist:
.
01.Noise
02. Storytime
03. Tribal
04. Elan
05. Dark Chest Of Wonders
06. How’s The Heart?
07. I Want My Tears Back
08. Sahara
09. Nemo
10. Sleeping Sun
11. Shoemaker
12. Last Ride Of The Day
13. Ghost Love Score
14. The Greatest Show On Earth
Συνολικά έγινε ένα ιδανικό ποδαρικό στο φετινό Release Athens. Η οργάνωση όπως πάντα άψογη (αρκετά περίπτερα, πολλές και καθαρές τουαλέτες σε νέο σημείο πιο κοντά στην είσοδο χωρίς να καταλαμβάνει χρήσιμο χώρο, καλή διάθεση από όλους) ενώ ακόμα και ο καιρός μας έκανε το χατίρι και είχε μια ευχάριστη συννεφιά. Ραντεβού το επόμενο Σάββατο, 17/6 για αυτό που θεωρώ ότι θα είναι το live της χρονιάς!
Υ.Γ. 1: Η διοργάνωση κάθε χρόνο μεγαλώνει και βελτιώνεται. Με σκηνή μεγαλύτερη των 60 μέτρων, ειδικό φωτισμό συσκότισης για να είναι πιο επιβλητική η εικόνα, πάνω από 240 φωτιστικά σώματα και 250 τμ οθονών.
Υ.Γ.2: Δεν καταλαβαίνω αυτούς που γκρινιάζουν για θέματα όπως το line up του φεστιβάλ, τον συνδυασμό των συγκροτημάτων, τις ημερομηνίες κτλ. Πρέπει να καταλάβουμε ότι ζούμε στην Ελλάδα και δεν είναι εφικτό να διοργανωθεί φεστιβάλ τύπου Wacken. Υποψιάζομαι ότι οι ημερομηνίες λίγο πολύ εξαρτώνται από τα ίδια τα συγκροτήματα (κυρίως τους headliners) και τα προγράμματά τους. Επίσης το νόημα ενός φεστιβάλ είναι η μουσική ποικιλία. Σίγουρα όλοι μας αγοράζουμε εισιτήριο συνήθως λόγω 1-2 συγκροτημάτων αλλά καλό είναι να σεβόμαστε και τους υπόλοιπους καλλιτέχνες αλλά και τα λεφτά που οι ίδιοι δώσαμε και να απολαμβάνουμε την κάθε στιγμή.
Υ.Γ. 3: Αυτό το rollercoaster συναισθημάτων που πέρασε η Jansen τους τελευταίους μήνες της έχει δώσει δημιουργική ώθηση. Μόνο έτσι παλεύεται…
Ανταπόκριση: Κώστας Μπουντούκος
Φωτογραφίες: Σοφία Μπαλή
Βίντεο: Αλέξανδρος Γκαλεττι, Αλέξανδρος Σουλτάτος
Επιμέλεια Εξωφύλλου: Αλέξανδρος Σουλτάτος
Γραφικά Εξωφύλλου: Release Athens Festival
Σχεδιασμός και Επιμέλεια Ανταπόκρισης: Αλέξανδρος Σουλτάτος
Ημερομηνία: 7 Ιουνίου 2023
Διαδικτυακός Σύνδεσμος: Release Athens Festival
Copyright © 2023 by THEGALLERY.GR
———–
Σημείωση εκ της διευθύνσεως:
Έναρξη της μεταλλικής καλοκαιρινής φεστιβαλικής σεζόν, με πολύ κόσμο μαζεμένο στην παραλία του Φαλήρου και το Release να στέκεται στο ύψος του ονόματος και της δυναμικής του, φέρνοντας πλειάδα μεγάλων ονομάτων και φέτος στην χώρα μας! Εκεί φυσικά ήταν και μεγάλο μέρος της ομάδας του THE GALLERY, σταθερά και δυναμικά!
Αναφορικά με το μουσικό μέρος της πρώτης μέρα, πρώτοι οι ELYSION, με πολύ καλά λόγια να ακούγονται γι’αυτούς. Δυστυχώς δεν τους πρόλαβα. Συνέχεια με INSOMNIUM και έναν όχι και τόσο καλό ήχο. Παρά ταύτα παρέμειναν τίμιοι και σοβαροί σε αυτό που κάνουν, δεκαετίες τώρα. Ιδιαίτερη η συμμετοχή-έκπληξη με τον Σάκη των ROTTING CHRIST στο τραγούδι «White Christ» (δεύτερη φορά φέτος, μετά την αντίστοιχη παρουσία του Σάκη στο σετ των INSOMNIUM, στο 70.000 Tons Of Metal Cruise 2023). Σπουδαιότερο γεγονός της ημέρας φυσικά η επιστροφή των IN FLAMES στα μέρη μας! Σπάζοντας μια κακοδαιμονία 23 ετών, απέξειξαν ότι είναι ακόμα εδώ, παρά τις πολλές αλλαγές στην σύνθεσή τους. Με τους Björn Gelotte και Anders Fridén να παραμένουν τα μοναδικά παλιά μέλη της μπάντας, τον Chris Broderick (ex-MEGADETH, ex-JAG PANZER) σε χρέη κιθαρίστα εδώ και ένα χρόνο και τον Liam Wilson των THE DILLINGER ESCAPE PLAN να καλύπτει εκτάκτως την θέση του μπασίστα (μετά την ξαφνική αποχώρηση του επι 6 χρόνια μπασίστα της μπάντας Bryce Paul), οι Σουηδοί τίμησαν τόσο τους νέους όσο και τους παλιούς οπαδούς τους, εμπεριέχοντας στο set-list τους ΠΕΝΤΕ τραγούδια από την προ-2002 δισκογραφία τους! Άποκορύφωμα το τραγουδι «Behind Space» από το ντεμπούτο τους «Lunar Space» του 1994! Πολύ καλή απόδοση επι σκηνής και μάλλον η πιο «ενεργητική» στιγμή της βραδιάς.
Όσον αφορά τους NIGHTWISH δεν έχω να πω κάτι σχετικά με το μουσικό τους μέρος. Λαμβάνοντας υπόψιν όμως τα διάφορα σχόλια που ακούγονται περί «χαμηλού ή κακού ήχου» θέλω να διευκρινίζω το εξης: ΚΑΝΕΝΑΣ διοργανωτής δεν είναι υπεύθυνος για τον ήχο οιασδήποτε μπάντας, ούτε μπορεί να επέμβει σε αυτόν! Κάθε μπάντα, από τον headliner εως το opening act, εχει δικούς τους ηχολήπτες, τόσο στο front of house όσο και πάνω στην σκηνή. Κι όλα αυτά είναι βάση συμβολαίων! Όσον αφορά το γιατί ο ήχος των NIGHTWISH ήταν χαμηλός, πιστεύω πως πρόκειται για εντολή του γυναικολόγου/μαιευτήρα της Floor Jansen, ώστε να μην εκτεθεί σε πολύ υψηλά desibel και δονήσεις το έμβρυο που κυοφορεί. Θυμίζω πως βρίσκεται στον ΟΓΔΟΟ μήνα κύησής της και πήρε το ρίσκο να ανέβει στην σκηνή, υπό αυτές τις συνθήκες. Κατρακριτέο, για μένα τουλάχιστον. Αυτά τα ολίγα. Επόμενο ραντεβού μας στους HELLOWEEN, 17 Ιουλίου 2023 στην πλατεία νερού!
Α.Σ.